FBA arbetar med internationella fredsinsatser och utvecklingssamarbete. Myndigheten bedriver utbildning, forskning och metodutveckling för att stödja freds- och statsbyggande i konflikt- och postkonfliktländer. Vi bidrar även med civil personal och expertis till freds- och valobservationsinsatser som leds av EU, FN och OSSE. Myndigheten har fått sitt namn efter Folke Bernadotte, FN:s första medlare.
”Jag har ångestattacker och kan inte sova. Jag oroar mig för mina systrar, min familj. Allt hände framför ögonen på det internationella samfundet. Jag har förlorat hoppet.”
Detta var ett av de första meddelandena jag mottog från en afghansk vän i Stockholm, till följd av de blixtattacker som slutligen ledde till talibanernas intåg in i Afghanistans huvudstad, Kabul, i söndags.
Trots att meddelandet kom i form av ett sms, kände jag tyngden som låg bakom varje ord. Men hur skulle jag kunna erbjuda någon form av tröst och försäkra henne om att jag, och övriga kollegor som arbetar med stöd till fredsinsatser i Afghanistan, fortfarande finns till trots vår fysiska frånvaro?
Dilemman för omvärlden
Den svenska ambassaden evakuerades i all hast, liksom många andra. Det råder nu en påtaglig osäkerhet om hur ett framtida Afghanistan kommer att se ut, vilket försvårar både planering och politik. Kommer landet att plågas av ett nytt inbördeskrig mellan Talibanerna och deras motståndare, motiverat av de regionala aktörer som ser USA:s tillbakadragande som en möjlighet att fylla ett maktvakuum? Eller kommer Talibanerna, som länge har drivit en skuggregering i perifera delar av Afghanistan att lyckas upprätta en centralt styrd regering som genomsyras av strikta lagar och ordning?
Båda scenarier genererar svåra dilemman för Sverige. Realiseras det första scenariot riskerar landet nya blodstrider, ytterligare fragmentering, och ofrånkomliga flyktingströmmar, där akut humanitärt stöd dämpar kortsiktiga behov, men tar fokus ifrån en mer långsiktig, politisk lösning på konflikten. Realiseras däremot det andra scenariot, står Sverige och övriga västvärlden inför ett beslut om huruvida man bör interagera med en talibanledd stat som projicerar värderingar som står långt ifrån våra egna.
Inte sällan har regeringar stått inför komplexa beslut om man bör konversera, eftersom man därmed riskerar att legitimera, grupper som representerar kontroversiella normer och hålls ansvariga för kränkningar av mänskliga rättigheter och krigsbrott. Det finns inget rätt svar, och inte heller en rätt strategi. Studier visar snarare att det beror på alltifrån gruppens sammansättning och ledarskap, till dess politiska ambitioner.
Frågetecken om Talibanernas politiska mål
I Talibanernas fall har en av de största utmaningarna under fredsförhandlingarna i Doha just varit att avläsa deras politiska mål, som medvetet har hållits diffusa, med undantag för talibanernas uttalade ambitioner om att avlägsna utländska trupper och återupprätta ett islamiskt emirat. Detta lämnar många frågetecken om huruvida exempelvis kvinnor och etniska och religiösa minoriteter, vars intressen Sverige aktivt bevakar, kommer att bevaras och respekteras. Störst av alla frågetecken är det om Talibanerna är villiga att modifiera och moderera sitt styre efter den ökända regimen under 90-talet.
I en studie som publicerades år 2009 av den väletablerade tankesmedjan ”Afghanistan Analyst Network”, skriver Afghanistankännaren Thomas Rhuttig att Talibanerna är ”pragmatiskt anpassningsbara om det öppnar för politiska möjligheter”.
Om Talibanerna idag, efter en mer eller mindre outmanad militär seger, känner sig manade till eftergifter i utbyte mot ett internationellt erkännande kommer tiden att utvisa.
Det som däremot är säkert är att vi inte längre kan bortse från Talibanerna utan att välja bort ett helt samhälle som under lång tid har präglats av svenskt bistånd och stöd.
av Maria Chalhoub
Skrivet av Maria Chalhoub
Maria är specialist inom dialog och medling på FBA, med fokus på inkluderande fredsprocesser. Hon har tidigare arbetat med fredsbyggande gräsrotsinitiativ i Mellanöstern, och med den FN-ledda fredsprocessen i Syrien via Europeiska fredsinstitutet. Maria är från Stockholm, men har varit baserad i bland annat Damaskus, Madrid, Beirut och Bryssel. Hon har tidigare studerat säkerhetspolitik vid University of St Andrews.
18:07, tisdag den 4 augusti. Jag står i vardagsrummet i lägenheten i centrala Beirut när min sambo får ett Whatsappmeddelande från vår vän Eric. ”Hörde du något om en explosion vid hamnen?” läser han upp högt. Någon minut senare sker den massiva smällen. Hela byggnaden skakar och vi kastas mot golvet. I brist på vetskap […]
Barely a month has passed since the World Health Organization announced the Covid-19 outbreak as a pandemic. Yet, we are already looking at a case tally of some 1 million globally, among them no less than 55 000 deaths. For those of us in the conflict resolution industry, we worry not only about those conflict-ridded […]
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats och våra partners använder cookies för personifiering av annonser. Genom att klicka "Acceptera alla" godkänner du att sidan använder cookies. Under "Inställningar" kan du välja vilka typer av cookies som du vill acceptera.
Läs vår cookie policy